אמנות ניהל העסק הקטן: לטלטל את הספינה או לנווט לחוף מבטחים?


אמנות ניהול עסק קטן.

בשנים הראשונות שבהם העסק מתחיל לפעול, יש תנועה: חיפוש אחר לקוחות חדשים ושווקים מעניינים ודריכות שמלווה תהליך חדש. אולם, לאחר מיצוב העסק, קל מאוד להכנס לשגרת עבודה. לשווק באותו אופן, לשמור על קהלי היעד של העסק, לשמור על צירי שירות ומכירה כמו שהיו עד היום ול"שייט על אוטומט".

לטלטל את הספינה או לנווט לחוף מבטחים?

ארבע גורמים שכדאי לקחת בחשבון בניהול עסק קטן, במציאות משתנה. חוסר הודאות מתדפק על הדלתות ומותיר עקבות בפעילות העסקית. עסק קטן זריז וערני יכול להמציא פתרונות ולהיות ערוך לשינויים אם רק יפתח חושים חדים ויחפש את הסימנים.

הגורם הראשון: אנשים וחיבורים 

בעסק קטן, אנחנו עושים עסקים עם אנשים. ואחת השאלות המרכזיות היא: עם מי נעשה עסקים? מי יכול  להשלים את השרות שלנו? לאן עוד אפשר לקחת את העסק?היום יותר מתמיד. לכאורה כבר עשינו הכל.  אבל העסק היום, כבר עבר גיגולים, וגם האנשים, הלקוחות והצרכים השתנו, יש צורך לדייק את השרותים שניתנים היום ולהתאימם לדרישות המשתנות . אני מאמינה שכדאי לבדוק: מי הלקוחות / ספקים / שותפים/ שרותים משלימים של העסק כיום? עם מי אני רוצה לעבוד שעוד לא עבדתי איתו? 

לדוגמה, מושבניק, בעל משק חקלאי משתלה לעצי פרי ונשירים, הבין כי לאור השינויים במשק בכלל ובתחום החקלאות בפרט עליו לבצע שינוי שישמור עליו רלוונטי ורווחי. בשנים האחרונות, ישנה עליה בבניה בהרחבות במושבים וקיבוצים, ויותר ויותר משפחות מבקשות להעתיק את מקום מגוריהן ולהנות מאיכות החיים בכפר. כשזיהה צורך זה החליט להסב את מבני המשק למבנים להשכרה לזוגות ולמשפחות צעירות. הוא החליט לעשות זאת ותוך כדי למד את הנושא על בוריו, העבודה מול אנשי מקצוע, סדר ההזמנה שלהם, עלויות, ספקים, סטנדרטי העבודה ועוד. במקביל, החלו חברים להפנות אליו בקשות לפקח על הבניה של בתיהם, ואנשי מקצוע שמולם עבד, ביקשו להמשיך ולעבוד איתו בפרויקט הבא שיוביל. הוא זיהה את ההזדמנות, והחל לפתח ענף נוסף בעסק שלו, ענף של פיקוח בניה ויזמות במושבים וקיבוצים, יצא ללימודי הנדסאי בתחום ולקורס של פיקוח בניה ופתח לעצמו אפשרויות עסקיות נוספות. 

הגורם השני: עולם הדיגיטלי 

היכולת של העסק שלך לעמוד בשוק תחרותי, תקבע את השרידות שלו. לפני כ-20 שנים לערך, חברת בלוקבסטר , הייתה חברה אמריקאית שסיפקה שירותי השכרה ומכירה של סרטי וידאו ומשחקי וידאו במקור באמצעות רשת ספריות וידאו שהפעילה, ומאוחר מכן גם באמצעות שירותי DVD בדואר ועוד. עם התפתחות הטכנולוגיה ובשילוב של חוסר ההבנה של השינוי הטכלוגי שמתרחש בשוק, בלוקבסטר נשארה מאחור. לא ביצעה שינוי המשיכה למכור קלטות וידאו וסופה שהוכרזה כפושטת רגל ונסגרה. מי בכלל יכול להעלות על דעתו בשנת 2020, שכדי לראות סרט טוב, צריך בכלל לצאת מהבית ?

וכאן עולה השאלה, מה ניתן לשדרג בעסק שלך לכיוון לטכנולוגי? תוכנה, ממשק, נכס דיגיטלי - איפה העסק שלך ממוקם? הקורונה מייצרת אצלנו ריחוק חברתי ויוצרת במקביל קרבה דיגיטלית. שווה לחשוב מה הצעד הבא שלך בתחום. חשוב לשים לב מה קרה בתחום האימון, ההדרכה, ההוראה  והייעוץ בעקבות הכניסה של ה-ZOOM, פלטפורמה שאפשרה לבעלי עסקים אלה, לדלג על הגאוגרפיה ולהעניק שירות מצוין ומדן ועד אילת, בלי לצאת מהבית...

"התקדמות היא בלתי אפשרית ללא שינוי, ומי שלא יכול לשנות את דעתו, לא יכול לשנות שום דבר" (ג'ורג' ברנרד שו)


הגורם השלישי: מצב השוק

זה קורה לנו ממש עכשיו, אנו בעיצומו של משבר בריאותי עולמי covid-19, מה שמשפיע על ענפי הייצור, המסחר והשירותים. עסקים נדרשים להתאים את עצמם למצב החדש, ואולי להמציא את עצמם מחדש זה המינוח הנכון.  

בעלת עסק שמומחית בבניית תפאורות להצגות. הבינה שעבורה פריצת דרך היא לתרגם את הידע שלה למשהו דומה אבל אחר. קן החשיבה שהוביל היה להגדיר את היכולות והמיומנויות והניסיון שכבר יש לה ולחפש קהלים חדשים ובכך לבנות מענה חדש שהעסק שלה יכול לתת. זה היה הזמן להשתמש בכל היכולות שרכשה עם השנים, והאהבה שלה לתאטרון, להצגות וליצירת דמויות. היא החליטה לפתח סדנאות לתחומי החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בשני תחומים: תחום תאטרון הסיפור ותחום תאטרון בובות. התהליך של גיבוש הרעיון החל רוקם עור וגידים בזמן שיא. מערכות החינוך שהפסיקו עבודתן בשיא משבר הקורונה, חזרו לעבודה אט אט ונזקקו למפעילי סדנאות איכותיים וזמינים במהירות שיא,שיעבדו בקפסולות, זו היתה ההזדמנות. אילולא המשבר, רוב מסגרות החינוך כבר היו משריינות תוכניות חינוך והעשרה כבר לשנת הלימודי תשפ"א (2020-2021) וסביר שתהליך החדירה לשוק היה קורה בקצה אחר.  

הגורם הרביעי: יזמות וחדשנות

יזמות בעסקים ובנשמה, הצלחות, כישלונות ואמונה העצמית. איך חושבים על רעיון חדש? איך יוצרים "יש" מ"אין". שאלת מיליון הדולר. 

בעלת עסק לעיצוב הבית שמעצבת תופרת ומלבישה בתים מצאה עצמה כמעט ללא הכנסה כשפרץ משבר הקורונה. הנושא שהטריד יותר מכל היה, איך יוצאים מזה ? האסטרטגיה היתה להגדיר את היכולות שכבר יש לה ולחפש מענה חדש שהעסק שלה יכול לתת. השילוב בין יכולות התפירה שלה, ליכולות העיצוב, וההבנה שלה בבדים עשו  את ההבדל. היא רכשה בדים והחלה לתפור מסיכות בהזמנה אישית. יצרה עסקאות עם נקודות מכירה שפתוחות לקהל ומורשות הגעה (מכולות, מרכוליות וצרכניות בערים בקיבוצים ובמושבים), פתחה דף עסקי יעודי בפייסבוק , בנוסף, יצרה שיתוף פעולה עם חברת דפוס ויצרה מסכות ממותגות לחברות, מפעלים ומוסדות. 

בנוסף, היא חברה לבעלת עסק בתחום סידור בתים, ויחד החלו לחשוב על מוצרים שיסייעו לבעלי הבתים לשמור על סדר, ובכך יצרו קו מוצרים בהתאמה אישית לבית.

הרעיון היה, איך ליצור הזדמנויות מהחוזקות העסקיות שלה.

הגורם הרביעי: מיקוד

דיוק, דיוק ועוד פעם דיוק. שינוי בסביבה החברתית של הארגון המביא לדיוק במיקוד.  עורך דין שפתח משרד עם שותף,  לפני 15 שנים. יצרו להם חוג לקוחות נאמן, הגדילו את שרותי המשרד ותחומי השירות המשפטיים והעסיקו בתקופת השיא כ-10 עובדים. רוב עורכי הדין במשרד הועסקו בחלקיות משרה כזו או אחרת בהתאם לתחום התמחות ולהיקף הטיפול בנושא במשרד. מבנה זה של העסק הצריך, בנוסף לידע משפטי ומקצועיות רבה גם צורך לקיים שגרות ניהול: ישיבות עבודה, הגדרות תפקידים וחלוקת תיקים לפי נושאים, גיוס בלתי פוסק, תהליך הכשרה ולאחריו עזיבת עובדים ועוד. נוצרה התנגשות בין אהבת המשפט לצורך לנהל משרד שהלך וגדל. 

אחד הדברים שיצר למשרד יתרון יחסי היה מגוון הנושאים בהם נתנו שרות. וכאן עלתה השאלה האם את כל המגוון חייבים שני המשרדים לספק, או שאולי לחילופין, ניתן לייצר התמחות בכל שלוחה? ובכך להתייעל, להשאיר פחות עורכי דין במשרות מלאות וליצור יציבות תעסוקתית, שתפחית את החיכוכים סביב ניהול כח אדם. נקודת מבט של מי שאינו חלק משגרת העסק יצרה הזדמנות להתבוננות מחודשת.

"הזדמנויות רוקדות רק עם מי שנמצא על רחבת הריקודים" (ג'קסון בראון)  

נעים מאוד

קוראים לי שלי נינבורג ואני יועצת ארגונית ומאמנת. מובילה מצוינות ארגונית וממקסמת תפוקות של בעלי עסקים מנהלים ועובדים דרך עבודה עם חוזקות ומציאת הערך האישי והארגוני. פועלת להעצמת החיבור ללב העשייה הארגונית על ידי חיבור נכון, ובכך סוללת דרך לשיפור מתמיד בתהליכי עבודה חוצי ארגון וצוותים. בעלת ניסיון של מעל עשור בתפקידים בכירים, ובעבודה עם דרגי ניהול וצוותים. מוזמנים ליצור איתי קשר 052-5969630 או במייל shelly@dia-log.co.il