יש לך משהו להגיד? אז...


יש לך משהו להגיד? אז...


היא: מה הרס לך את היום? ומה עשה לך את היום?

הוא: אמממ?

היא: תתחיל ברע ותסיים במתוק


נס לי ברדה פותחת את תוכנית הבוקר בסבב אותו היא מקיימת בין אורחיה. מטרת הסבב היא לבדוק מה דעתם, היא מנסחת את השאלות באופן הבא: מה הרס לחברי הפאנל את היום? ומה עשה להם את היום? ובעצם מבקשת מהם להשמיע ביקורת. בהפניה הראשונה לאבי בניהו, שנראה שהניסוח פחות עובר אותו והיא מסמנת לו, "תתחיל ברע ותסיים במתוק".   https://www.mako.co.il/mako-vod-keshet/morning_news-2020/VOD-7e33d67d202e371027.htm?partner=vidpage-more-episodes

המילים "הרס" ו"רע" בהן היא משתמשת, הן מילים שמנתבות את השיח לשיח ביקורתי. מילים דיי קשות, לפתוח איתן את היום (בטח בתוכנית בוקר). לאחר שצופים בסבב הפתיחה בתוכנית, מתגבשת ההבנה שהאירועים, לא כולם "הרסו" את היום וגם לא כולם היו "רעים",  אלא מובא דיווח שבעיני חברי הפאנל, ההתנהגות או ההחלטה היו פחות מוצלחות, או שהיתה בו אכזבה מכך שלא ניתנה תגובה שונה ועוד.

ברור לי שכל מרואיין, מביא את נקודת המבט שלו לשיח, וברור לי שהכל סובייקטיבי: השאלה, התגובה, ההסבר ה-כול.

למה הדבר דומה? 

מפעם לפעם עובדים נקלעים לערוץ של שיח ביקורת שיוצר דינמיקה שלילית. בד"כ זו תוצאה של גישה ותגובה לדברי או למעשיי האחר. באופן טבעי, כל תגובה גוררת פרשנות של הצד האחר, ופרשנות לא נכונה עלולה להפוך דיון חשוב לדינאמיקה שלילית. עצרתם לחשוב מה קורה כשדינאמיקה שלילית, גלויה או סמויה, קוראת במקום העבודה, בין מנהלות ומנהלים ובין עובדות ועובדים? או בין קולגות ? - היא מותירה אחריה משקעים שליליים ויוצרת אכזבות, התנגדויות, כעסים ובמילים פשוטות: מחבלת בהתנהלות ובתקשורת אפקטיבית.


מה אפשר לעשות?  לאווררררר.

קודם כל עצירה. והסתכלות. להבין בכלל מה קרה? ואיך זה הגיע לשם? בדרך כלל כשמשהו מתוסכל, או כועס על אירוע או סיטואציה בעבודה, פתאום יש תחושה שהכל מסביב אפור ולא ברור. זה מדבק. ממליצה לעצור רגע ולבצע בדיקה עצמית, בינכן.ם לבין עצמכן.ם:


להיקלע לערוץ של שיח ביקורתי שיוצר דינמיקה שלילית, ההמלצה: דבר ראשון לעצור!

השאלה הראשונה: מה לא עובד לי ?

 ניקח את זה למקום העבודה שאלות כמו: מה לא עובד לי ? יכולות להתייחס למשהו ספציפי, למשל: מה לא עבד לך השבוע? או מה לא עבד לך בפגישה הזו? מה לא עובד לך בפרויקט הזה ?

לדוגמא: לא עובד לי שקובעים זמנים לישיבות וחורגים מהם כל הזמן, אני מצפה שבעת קביעת ישיבה לוח הזמנים ישמר ואם יש צורך בהמשך השיח יתבצע אחד מהשניים: או שיקבע דיון המשך לתהליך, או שאם הנושא מורכב לישיבה אחת, ניתן יהיה לפרקו לתתי נושאים ויידון בישיבות שונות.  

מה למדתי על עצמי מהשאלה הזו?

למדתי שאם האמירה היתה נשארת רק במשפט "לא עובד לי שקובעים זמנים לישיבות וחורגים מהם כל הזמן" ניתן היה לחשוב שמדובר במשהו לא גמיש, שמתלונן על כל חריגה, אולי מתוסכל, ומנקודת מוצא כזו היינו מגיעים מהר מאוד לתשובה "זה מה יש". שיח לא ניתן לשפרו. אבל, כשהחלק האחרון מצטרף לאמירה: "אני מצפה..." נקודות המבט נפתחות, מכאן כבר אפשר לדבר על הציפיות ובאילו תנאים אם בכלל ניתן לקיימן. זה לא מחייב שמשהו יקבל אותם, אבל זה לגמרי מאפשר להסתכל על הסיטואציה אחרת, ולעבור ממצב של חוסר ברירה למצב של ברירה.

השאלה השנייה: מה עבד לי ואיך הרגשתי איתו? 

מה עובד לי? זו שאלה שמנתבת את ההתבוננות לראיה מאוזנת. זו שאלה שמחפשת נקודת אור ולו הקטנה ביותר באירוע שהיה והרגיז אותך. כאן יש אפשרות לעודד, לפרגן, להוקיר ולכוון זרקור לעשיה. לעיתים אנחנו כל כך משימתיים שאנחנו שוכחים לראות את נקודות האור של עצמנו, זה לא מובן מאליו. זה תהליך שמאפשר גם לראות את החלקים הטובים, בטח לא להתעלם מהם, ובטח לא לקחת אותם כמובן מאליו. 

מה למדתי על עצמי מהשאלה הזו?

שאולי זה היה נורא, אבל היו בזה גם נקודות אור, אולי הזדמנות מצויינת להזכיר לכולנו שלא כל דבר הוא "שחור או לבן".

השאלה השלישית: איך אני מרגישה עכשיו?

שאלה למיקוד עצמי, תרצו או לא תרצו, הרגשה היא כלי מספר אחד להנעה או לשיתוק מעשייה. ממליצה, לא לותר על החלק הזה, לפעמים התשובות לגביו גורמות לתובנות מעניינות.

ובמחשבה נוספת, אני ממש מזמינה את נס לי ברדה לאמץ את השאלות הללו בתוכנית הבוקר, נראה לי שזה בדיוק מה שהא מחפשת ומבלי ל"הסתבך" בהסברים ובהרחבות מיותרות. אשמח שתכתבו לי אם ניסיתם לעבוד עם שתי השאלות איך היה.

נעים מאוד

קוראים לי שלי נינבורג ואני יועצת ארגונית ומאמנת. מובילה מצוינות ארגונית וממקסמת תפוקות של מנהלים ועובדים דרך עבודה עם חוזקות ומציאת הערך האישי והארגוני. פועלת להעצמת החיבור ללב העשייה הארגונית על ידי חיבור נכון, ובכך סוללת דרך לשיפור מתמיד בתהליכי עבודה חוצי ארגון וצוותים. בעלת ניסיון של מעל עשור בתפקידים בכירים, ובעבודה עם דרגי ניהול וצוותים. מוזמנים ליצור איתי קשר 052-5969630 או במייל shelly@dia-log.co.il