בוער בי השינוי, פיתוח צוות בראיה ארגונית


פעם, מזמן, היית נשאלת: "איפה את עובדת?"

פעם, היום, סביר שהיית נשאלת: "על מה את עובדת?"

איך יראה עולם הארגונים בעתיד? ואיך יראו צוותי העבודה בהם? שאלה מעניינת, לא? אני רק יכולה להצטרף לתובנה שממש עכשיו, נבראת לה מציאות חדשה. והשינוי מתחיל באנשים.  אם פעם מפגש עם חבר ותיק היה מעלה את השאלה "איפה את עובדת? " היום בטח השאלה שתעלה היא  "על מה (על איזה פרויקט) את עובדת?". השינוי מתחיל באתגר, בסקרנות. 

זה לא סוד שישנה התרחקות ממודל העסקה מסורתי של עובד במשרה מלאה, בצוות קבוע ובאותו מקום. ויש גם לתת קרדיט ראוי לגברת קורונה כ"מאיצת" תהליכים. ישנו שינוי בהגדרות של עובדים במעבר לדפוס של  גמיש ומרובה הגדרות: כמו צוות משימה, פרוייקטורית, קבלנים עצמאיים, פרילנס וכדומה וגם בסיס ההעסקה מחבק חלקיות משרה עבור הארגון, ובסבירות גבוהה אצל יותר מארגון אחד. ונראה שהכיוון הוא התמחות ועבודה עם שותפים, למשהו פחות מסודר היררכית ויותר מאורגן תפיסתית.

יודעים שהשינוי קורה בניהול ידע. אפשר היום לעבוד מכל מקום, ועם כל אחד. אפשר להעביר מידע בשניות לקצה אחר של היקום, הכל נגיש והכל זמין. הארגונים, מתחילים להסתגל למציאות חדשה, אירוע הקורונה נתן טעימה קטנה מהעתיד...משהו קרה.

וזה אתגר, איך מתכוננים ? ואיך יראה הצוות שלך בתוך זה? למה מצפים? 

והנה ה"אתגר", שכדי לצלוח אותו כדאי להסכים לדבר על הכל, לפרק את הנחות היסוד למרכיבים, לערער כל הנחה, לטלטל כל תפיסה ולהסכים להתנסות ולטעות, באים ממקום שמנסה להבין ומשאירים את הסקפטיות והשיפוטיות מחוץ לחדר. רותמים את כולם וחושבים בקול. 

ממליצה לנתח את עבודת הצוות לפי מעגל הזהב, של סימון סינק. בתהליך שלוש שאלות מרכזיות, אותן מציע סימון סינק, והן עושות את ההבדל באופן בו ארגונים וצוותים עובדים:

מה עושים? 

איך עושים זאת?

למה עושים את מה שעושים? 


כשמתחילים תהליך עם צוות, לרוב מיקוד השיחה הראשוני שהחברי הצוות יביאו, יעסוק במה הם עושים ואיך הם עושים זאת. תוכן מהסוג הזה עוזר להבין, מה המשימה שהצוות מתמודד עימה, איך הם עושים זאת, חלוקת העבודה ביניהם ומה כל אחד מביא כדי ליצור תוצאות רצויות לצוות ולארגון. 

השאלה שכמעט ואינה מדוברת היא שאלת ה"למה הגבוה?" כלומר, למה אתם עושים מה שאתם עושים. יש לשאלה הזו קשת של תשובות שכל אחת מהן יכולה להצביע על גורמי ההנעה (או חוסר ההנעה) ועל גורמי הצמיחה (או התקיעות) של הצוות. 

מניסיוני, שלב החקר שמשלב בתוכו את שלושת שאלות המפתח עושה משהו מעניין, ומסקרן בנקודת המבט של השותפים בצוות. החידוד המשותף מחזיר לזירה את הבסיס וזה זמן מצוין להזכר ש... ".People don't buy what you do,They buy: why you do it" (סימון סינק) אז מה ה"למה" שלכם?

בשלב זה אנו משתמשים בטכניקה נהדרת של שאילת שאלות וברור, עבודה עם מטאפורות שפותחות את הראש לרעיונות חדשים, משחקים ב"כאילו" ובונים תרחישים ובוחנים יחד את ההתכנות שלהם, אוספים נקודות מבט, ומעלים רעיונות כלליים וספציפיים כדי לבדוק האם אפשר?

למדתי עם השנים שבניית תהליך ארגוני משתף, כדי לרתום את המשתתפים כבר בנקודת ההתחלה וגם כדי ליצור פתרון שצומח באופן תהליכי, במקום הנחתת תפיסה "מלמעלה", לרוב עובד טוב יותר.

המגוון הוא עצום, ומה שאני אוהבת הוא שהתהליך מותאם למידותיו של הצוות, לחברות ולחברים בו ובהלימה לצרכי ויכולות הארגון.

בסופו של דבר, זה תהליך שבנוי בהזמנה אישית, נכון, העקרונות ידועים אבל בכל צוות הוא נראה אחרת, ומתעצב בדרכם של השותפים, ועבור הארגון זה ערכו.

שלכם,

שלי