יעוץ ופיתוח ארגוני לבתי ספר

מטרת התהליך הייעוצי למוסדות חינוך היא ליצור ריענון וצמיחה בית ספרית באמצעות הובלת שינוי ארגוני-חינוכי-מערכתי תוך ביסוס מנהיגות ניהולית ועבודה בשותפויות.

התהליך מתחיל מזיהוי של מנהל.ת או צוות הנהלה את מצב המוצא של הארגון - זה יכול להיות מצב בו הארגון מתרחב, תזוזה או כניסה של א.נשים חדשים וישנים לתפקידים. או תהליכי "תקיעות" נושאים שההנהלה או מנהל.ת ביה"ס מנסים לקדם אבל אינם מצליחים להתממש בארגון או צווארי בקבוק שיוצרים אשליה שהכל מתבצע כנדרש אבל התוצאות לא מגיעות. 

השלב הבא, הוא ההבנה שיש צורך בשינוי ושדרך השינוי היא תהליך ארגוני, ואז נדרשים למקד.

יעוץ ארגוני הוא תהליך של שינוי שיוצר צמיחה. תהליך, שמסייע למנהל.ת הארגון ברמה האסטרטגית והפרקטית ליצור תוצאות רצויות שיאפשרו לארגון לתפקד במיטבו. 

הייעוץ עובד בשלוש רמות: 

הרמה הראשונה, ליווי פרטני של מנהל.ת הארגון באתגרי הניהול השוטפים, בניית אסטרטגיה ותכנון מהלכים. 

הרמה השנייה, ליווי של צוות הניהול, שכולל סודות העבודה המשותפת, בניית סולם שותפויות פנים וחוץ ארגוני כולל הגדרות תפקידים מותאמות לארגון ודרכי העבודה המצופות. 

הרמה השלישית, הדרכה ופיתוח צוותים, תהליך שמכוון לעבודה עם כלל העובדים ומסייע בהטמעת תפיסות ודרכי העבודה הרצויות במעגלי ההשפעה של כל עובד (תלמידים / חניכים, צוותי חינוך, הורים וקהילה, וכן, עבודה עם הרשות).   

 בכל שלב של הייעוץ, הרעיון הוא ליצור אלטרנטיבות לפעולה (להנהלה, לצוות, לאדם). כדי  להגיע בדרך יעילה ואפקטיבית למצב בו השינוי יהפוך לחלק מהשגרה הארגונית. 

תהליך במיטבו צריך להתחיל ממנהיגות ניהולית שמזהה את הצורך, מובילה את התהליך, רותמת את השותפים ונשארת עיקבית גם אם לפעמים זה קשה, לדמיין, לחשוב וליצור צמיחה בארגון.

אבני הדרך בתהליך: 

1. הגדרת סוגיית הייעוץ. 

2. אבחון, שיכלול את מירב השותפים.

3. איסוף מידע עיבוד ותכלול. 

4. אלטרנטיבות לפעולה.

5. מיקוד ובניית תהליך השינוי ויציאה לדרך, תוך שמירת צירי תקשורת פתוחה והקשבה. 

יעוץ ארגוני איכותי יוכל להאיר את מה שממילא נמצא "מתחת לפנס" וגם מה שלא, ולהציע דרכי פעולה.

כשארגון חי את החלום שלו, זו הצלחה.